Sunil Gupta: Η Κύπρος μπορεί να εξελιχθεί σε έναν παγκόσμιο κόμβο ψηφιακής καινοτομίας

22/10/18

Συνέντευξη του Sunir Gupta, Καθηγητή Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Harvard Business School, όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Ο Φιλελεύθερος" 

 

Ο Sunil Gupta, Καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Harvard Business School βρέθηκε στην Κύπρο ως ομιλητής στο Partners Development Programme της PwC Κύπρου στόχος του οποίου είναι η συνεχής επιμόρφωση και εξέλιξη της ανώτερης ηγεσίας του οργανισμού. Η έρευνα του κ. Sunil επικεντρώνεται στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας και των επιπτώσεών της στη συμπεριφορά των καταναλωτών και στην εταιρική στρατηγική. Παρά τις απειλές που επιφέρει η ψηφιακή τεχνολογία, αρκετοί μεγάλοι οργανισμοί σε παραδοσιακές βιομηχανίες κατάφεραν να ψηφιοποιήσουν και να επαναπροσδιορίσουν αποτελεσματικά τις επιχειρήσεις τους στο νέο ψηφιακό περιβάλλον. Στο τελευταίο του βιβλίο με τίτλο «Driving Digital Strategy: A Guide to Reimagining Your Business» ο κος Gupta παρέχει παραδείγματα τέτοιων περιπτώσεων αλλά και ένα πρακτικό πλαίσιο για την εφαρμογή μιας αποτελεσματικής ψηφιακής στρατηγικής η οποία προϋποθέτει αλλαγές σε όλες τις πτυχές ενός οργανισμού: στο επιχειρησιακό μοντέλο, στην αλυσίδα αξίας, στις σχέσεις με τους πελάτες και στην εταιρική κουλτούρα.

Στη συνέντευξη του ο κος Gupta εξηγεί πως οι μεγάλοι οργανισμοί μπορούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις ψηφιακές αλλαγές και με ποιον τρόπο μπορούν να μετασχηματίσουν τις επιχειρήσεις τους σε αυτό το δυναμικό περιβάλλον.

 

Κύριε Gupta, η ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις επιχειρήσεις παγκοσμίως. Τι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις για να ανταποκριθούν σε αυτές τις προκλήσεις και να μετασχηματιστούν οι ίδιες; Ποια είναι η γνώμη σας για τις επιχειρήσεις σε μικρότερες χώρες, όπως η Κύπρος. Υπάρχει "μια συνταγή" για όλους;

Η ψηφιακή τεχνολογία επιφέρει ανατρεπτικές αλλαγές στον επιχειρηματικό τομέα επειδή αλλάζει τη συμπεριφορά των καταναλωτών και τα επιχειρηματικά μοντέλα. Η Amazon μπορεί να προσφέρει φθηνά προϊόντα επειδή δεν επιβαρύνεται με το σταθερό κόστος διατήρησης των καταστημάτων, επομένως οι έμποροι λιανικής πώλησης πρέπει να επανεκτιμήσουν την προστιθέμενη αξία τους. Ωστόσο, η τεχνολογία δεν αποτελεί μόνο απειλή, αλλά και ευκαιρία. Το Διαδίκτυο αποτελεί απειλή για τους New York Times, καθώς οι χρήστες μπορούν να βρουν πληροφορίες στο διαδίκτυο χωρίς κόστος, αλλά την ίδια ακριβώς στιγμή αποτελεί και ευκαιρία διότι σε αντίθεση με την έντυπη έκδοση των New York Times που διατίθεται μόνο σε περιορισμένες γεωγραφικές περιοχές, η διαδικτυακή έκδοσή της μπορεί να είναι διαθέσιμη σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν υπάρχει λοιπόν μια ενιαία συνταγή για ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά η συμβουλή μου είναι πάντα να ξεκινάμε από τους καταναλωτές. Μικρές χώρες, όπως η Κύπρος, έχουν τη μοναδική ευκαιρία να αποτελέσουν έναν κόμβο καινοτομίας για τις διεθνείς εταιρίες που επιθυμούν να δοκιμάσουν τις νέες ιδέες τους σε μικρότερη κλίμακα προτού τις επεκτείνουν ανά το παγκόσμιο.

 

Κατά την επίσκεψή σας στην Κύπρο είχατε την ευκαιρία να εκπαιδεύσετε τα στελέχη της PwC Κύπρου. Πιστεύετε ότι ένας οργανισμός με παγκόσμιο δίκτυο όπως η PwC μπορεί να μεταμορφωθεί αρκετά γρήγορα ώστε να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον και ταυτόχρονα να είναι έτοιμος να προσφέρει αυτές τις υπηρεσίες στους πελάτες του;

Ο μετασχηματισμός των μεγάλων εταιριών είναι πάντα δύσκολος, επειδή πρέπει την ίδια στιγμή να ενισχύσουν τον πυρήνα τους και να επενδύσουν στο μέλλον τους. Ωστόσο, σύμφωνα με την έρευνά μου, εάν η διοίκηση ενός οργανισμού διαθέτει ξεκάθαρο και σαφές όραμα αλλά και την αποφασιστικότητα να προχωρήσει άμεσα, ο μετασχηματισμός ολοκληρώνεται πιο εύκολα. Η αλλαγή είναι επιτακτική τόσο στο εσωτερικό μια εταιρίας σε ότι αφορά τις διαδικασίες και τις λειτουργίες της, όσο και εξωτερικά στον τρόπο με τον οποίο συναλλάσσεται με τους πελάτες της. Το πρώτο βήμα σε αυτήν τη διαδικασία είναι να έχουμε «ανοιχτό μυαλό» και να αντιλαμβανόμαστε τις αλλαγές που συμβαίνουν γύρω μας. Η PwC Κύπρου, διοργανώνοντας αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα στελέχη του οργανισμού, επιβεβαίωσε την προθυμία της να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση.

 

Κατά την άποψή σας, τι πρέπει να κάνουμε ως χώρα για να καθορίσουμε την ψηφιακή αξία;

Όπως ανέφερα προηγουμένως, η Κύπρος μπορεί να επωφεληθεί από το γεγονός ότι όντας ένα μικρό νησί μπορεί να εξελιχθεί σε έναν παγκόσμιο κόμβο ψηφιακής καινοτομίας. Ωστόσο, για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να υπάρξει ψηφιακή υποδομή, και να αναπτυχθεί ένα οικοσύστημα που θα περιλαμβάνει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της τεχνολογίας. Επιπλέον, θα πρέπει να θεσπιστεί το θεσμικό πλαίσιο εκείνο που θα ενθαρρύνει τις πολυεθνικές να χρησιμοποιήσουν την Κύπρο σε πρώτο στάδιο για την εφαρμογή των νέων ιδεών τους.

 

Πώς φαντάζεστε τον τρόπο με τον οποίο θα εργαζόμαστε στο μέλλον;

Η τεχνητή νοημοσύνη και η µηχανική µάθηση έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο όσον αφορά την αυτοματοποίηση αρκετών θέσεων εργασίας. Η Google μπορεί να μεταφράσει πάνω από 100 διαφορετικές γλώσσες χωρίς οι μηχανικοί της να γνωρίζουν οποιαδήποτε γλώσσα από αυτές. Τα μηχανήματα μπορούν να ερμηνεύσουν τις ακτινογραφίες σας καλύτερα από έναν ακτινολόγο. Τα καθήκοντα που είναι επαναλαμβανόμενα θα αναληφθούν από τα μηχανήματα και όλοι εμείς θα χρειαστεί να εκπαιδευόμαστε διαρκώς. Ωστόσο παραμένω αισιόδοξος, επειδή οι άνθρωποι μπορούν εύκολα να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα. Υπήρξαμε μάρτυρες των τεχνολογικών επαναστάσεων που συνέβησαν κατά τους προηγούμενους αιώνες με σημαντικές καινοτομίες όπως τα αυτοκίνητα, η ηλεκτρική ενέργεια, οι γραμμές συναρμολόγησης και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Προσαρμοστήκαμε αμέσως και γίναμε ακόμη πιο παραγωγικοί ως κοινωνία. Αναμένω την ίδια διαδικασία και στο μέλλον, αν και ο ρυθμός της αλλαγής είναι πιθανόν να είναι ταχύτερος, γεγονός που θα απαιτούσε από όλους μας να μαθαίνουμε συνεχώς για να μπορούμε να ανταποκριθούμε.

 

Έχουν θέση οι εταιρικές μας αξίες σε αυτή την αλλαγή ψηφιακού μετασχηματισμού;

Τα μηχανήματα δεν έχουν ηθικές αξίες, χαρακτήρα ή ενσυναίσθηση. Αυτά είναι μοναδικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά που μας διακρίνουν και μας ξεχωρίζουν και θα συνεχίσουν να είναι σημαντικά και στο μέλλον. Προσωπικά θεωρώ ότι αυτά τα χαρακτηριστικά θα έχουν ακόμα μεγαλύτερη αξία στο μέλλον, καθώς τα μηχανήματα θα υπερτερούν σε γνωστικές δεξιότητες από τον άνθρωπο.

Contact us

Konstantina Logotheti
Director - Marketing & Communications
Tel: +357-22555108
Email

Follow us